Trzęsienie ziemi, huragan i powódź w Seattle

Trzęsienie ziemi, huragan i powódź w Seattle

O tym jak przetrwać nadciągający kataklizm i jak zaczęłam w Stanach od kradzieży.

Burze i deszcze w Seattle
Prognoza pogodny dla Seattle na nadchodzący weekend. Z pozdrowieniami od Tajfunu.

Prognozy pogody na najbliższy weekend zapowiadają dla Seattle nadejście ogromnej burzy, porywistych wiatrów
i wielkich fal.

Związane jest to
z nadciągającymi do Seattle pozostałościami tajfunu Songda znad Filipin.

 Trzęsienie Ziemi

Seattle znajduje się na styku dwóch płyt tektonicznych: Juan de Fuca i płyty Północnoamerykańskiej. Ciekawostką może być też to, że na terenie stanu Waszyngton,
154 km na południe od Seattle w Górach Kaskadowych leży czynny wulkan
– “Góra św. Heleny”.

Ogromne trzęsienie Ziemi w Seattle o sile większej niż 9 stopni w skali Richtera to osobny temat. Trzęsienie ziemi jest tu bardzo prawdopodobne. Choć nikt tak na prawdę nie wie dokładnie kiedy ono nastąpi, co jakiś czas pojawiają się w prasie artykuły ostrzegawcze.

Lokalsi wydają się jednak nie żyć w ciągłym strachu. Tego co robić w wypadku trzęsienia Ziemi uczy się tu już w podstawówce. A ja nieświadomie zrobiłam pierwszy krok by przygotować się do przetrwania kataklizum.

The New Yorker w artykule ‘The real big one’ w 2015r. tak zobrazował nasuwanie się na siebie płyt litosfery:

“Wyobraź sobie, że twoje dłonie to dwie płyty tektoniczne: prawa- to płyta północnoamerykańska, lewa- to oceaniczna płyta o nazwie Juan de Fuca. Połącz je ze sobą tak by środkowe palce się stykały- miejsce ich styku to strefa Subdukcji Cascadia, która powoduje trzęsienia Ziemi. Teraz przesuń lewą dłoń pod prawą – tak właśnie Juan de Fuca wślizguje się pod płytę Północnoamerykańską.”

Co robić podczas trzęsienia Ziemi

Na temat tego co robić podczas trzęsienia ziemi krążą legendy. Podobno amerykańskie badania wskazują, że najwięcej uszkodzeń ciała podczas trzęsienia ziemi powodują spadające przedmioty i utrata równowagi. Dlatego należy dostosować się do kilku zasady:

Nie biegaj,

Padnij na podłogę, osłoń się (najlepiej pod stołem) i trzymaj się go, żeby nie odleciał 🙂 Zadbaj o to by twoja głowa nie była najwyższym punktem w pokoju (mam 165cm – bez obaw), jeśli nie masz w pobliżu stołu schroń się w wewnętrznej ścianie lub wejdź do ciężkiego mebla (np. szafy?) lub pomiędzy rząd krzeseł,

Jeśli jesteś na otwartej przestrzeni na zewnątrz usiądź i osłoń głowę,

Jeśli jesteś w tzw. “strefie zagrożenia” czyli w pobliżu budynków, schroń się w budynku,

Przygotuj zapasy: woda, jedzenie, latarka, baterie, ciepłe ubrania, apteczka i plan gdzie/jak skontaktujesz i spotkasz się z rodziną jeśli trzęsienie zastanie was oddzielnie.

Kataklizm w stanie Waszyngton

36 lat temu Wulkan Góra Świętej Heleny wybuchł i była to jedna z pierwszych erupcji przewidzianych przez służby wulkanologiczne. Instrumenty pomiarowe i badawcze pozwoliły przewidzieć erupcję na ponad dwa tygodnie wcześniej, ale towarzyszyły jej liczne trzęsienia ziemi. Góra sporadycznie daje znać o swojej aktywności. W 2004 aktywność wulkanu wywołała serię płytkich trzęsień ziemi.

Prawdopodobieństwo powstania fali tsunami, spowodowanej trzęsieniem, która zaleje Seattle jest małe ze względu na dużą odległość od oceanu.

Kraść by przetrwać

Dwa dni po przylocie do Seattle będąc jeszcze na ogromnym jet lagu poszłam na zakupy do miejsca przypominającego Rossmana. Kupowałam kilka zeszytów, długopisów, kartek i parę innych drobiazgów. Gdy pani za ladą kasowała moje zakupy, ja pakowałam je do plecaka.

Jak przygotować się na kataklizm
Co powinno znaleźć się w 7-10-dniowym zestawie przetrwania

W domu z plecaka wypakowałam coś jeszcze… Właśnie trzymałam w ręku gruby plik ulotek na temat tego jakie zakupy zrobić by przygotować się do kataklizmu. Przez dłuższą chwilę patrzyłam na związany elastyczną gumką opasły blok i zastanawiałam się skąd to mam. Musiałam zgarnąć to z lady pakując plecak… 

Przy następnych zakupach gdy przyniosłam ulotki kasjerka nieźle się uśmiała mówiąc, że wcale nie tęsknili.

Cóż… może przed tajfunem się przydadzą?

Skomentuj

